27. jul 2022

Basalioom

Van alle kwaadaardige tumoren die in het gebied van het ooglid voorkomen, bestaat 90% uit een basalioom. Vaak wordt een basalioom als een twijfelachtig kwaadaardige tumor beschouwd, omdat deze invasief in het weefsel groeit, maar zelden uitzaaiingen vormt, d.w.z. er ontstaan geen metastasen in andere organen. Door de invasieve groeivorm is een operatie noodzakelijk. UV licht is de hoofdoorzaak van een basalioom. Personen met een lichte huid worden er vaker door getroffen.

Basalioom

In het begin voelt een patiënt slechts een kleine verdikking, die gaat bloeden als er aan wordt gekrabt. Bij grotere basaliomen kunnen vervormingen van het omringende huidweefsel ontstaan. Hierdoor kan aan het onderooglid een ectropion ontstaan.

De in het begin nog kleine verdikkingen zijn m.b.v. een microscoop (de spleetlamp) goed te herkennen en worden daardoor niet zelden per toeval ontdekt. De verdikkingen zien er enigszins glazig uit met zeer kleine bloedvaatjes en worden begrensd door een parelsnoerachtig uitziende rand. Deze typische rand omzoomt een centrale krater met in het midden opgedroogd bloed door het zweerachtige karakter van het basalioom. Als het basalioom op de ooglidrand groeit, dan groeien daar geen wimpers meer.

Operatie

Een basalioom dient bij voorkeur operatief te worden verwijderd. De chirurgische mogelijkheden variëren van de klassieke verwijdering van de tumor m.b.v. een scalpelmesje, tot een koudebehandeling (bevriezing) of het bestralen van de tumor. De keuze van welke behandeling is afhankelijk van de verspreiding van de tumor en van de vorm. Het weggenomen gebied wordt pathologisch onderzocht. Hierbij worden ook de wondranden onderzocht, om na te gaan of er voldoende afstand is gehouden tussen het gezonde en het aangetaste weefsel. Zou dit niet zo zijn, dan kan er recidief een nieuwe tumor groeien. In een dergelijk geval moet de chirurg in een vervolgoperatie nog meer weefsel verwijderen. Om deze reden hecht men de wond vaak niet meteen na de operatie, maar wordt er gewacht op de pathologische uitslag of er genoeg weefsel is weggenomen. Pas als de patholoog bevestigt, dat het basalioom met voldoende restweefsel is weggenomen, volgt definitieve hechting van de wond. (Een z.g. twee-traps handeling).

Meer lezen

Wenkbrauw-Ptosis

Wenkbrauwptosis is de benaming voor een naar beneden hangende wenkbrauw. Door het hangen van de wenkbrauw ontstaat er een relatief huidoverschot aan het bovenooglid, waardoor

Papillom