Hordeolum (gerstekorrel)

27. jul 2022

Hordeolum (gerstekorrel)

Een gerstekorrel is een ontstoken hagelkorrel. Ook hier is een ophoping van secreet uit de meibomkliertjes de oorzaak van de zwelling op het ooglid. Bij een gerstekorrel echter zijn ziektekiemen, meestal bacteriën van de eigen huidflora, in een verstopte klier terecht gekomen en veroorzaken daar een in de regel pijnlijke ontsteking.

Patiënten komen met een, bij aanraking (druk), gevoelige zwelling bij de oogarts. Vaak is het hele ooglid gezwollen, maar alleen op een aanwijsbare plek gevoelig voor aanraking (druk). Het zien wordt hierbij niet negatief beïnvloed.

Gerstenkorn (Hordeolum)

Gerstenkorn (Hordeolum) am Oberlid

De oogarts kan m.b.v. de spleetlamp en door met een vinger te voelen de diagnose stellen. Het beeld dat de patiënt schetst, dat de klachten een aantal dagen geleden zijn begonnen, onderbouwt de diagnose.

Therapie

Bij een acuut optredende gerstekorrel wordt eerst een conservatieve behandeling met antibiotische oogdruppels en oogzalven toegepast. Pas bij een beduidend rustiger toestand, bijv. als de gerstekorrel is veranderd in een hagelkorrel, kan een chirurgische ingreep volgen. Vaak is dat na een succesvolle therapie medisch niet meer noodzakelijk. De genezing van de ontsteking kan soms meerdere weken in beslag nemen.

Meer lezen

Fehlstellungen der Augenlider

Verkeerde stand Ooglid

Bij dit verschijnsel is het traanpuntje naar buiten gedraaid, terwijl dit normaal naar binnen wijst en tegen de oogappel aanligt, om de traanvloeistof in de