Droge ogen

Sicca syndroom

Symptomen en oorzaken

Definitie

Heeft u constant het gevoel alsof er zandkorrels in uw ogen zitten? Branden en jeuken uw ogen regelmatig of voelen ze vermoeid en droog aan? Dan heeft u mogelijk last van droge ogen (sicca syndroom).

Het sicca syndroom is een veelvoorkomende aandoening die wordt veroorzaakt door een verminderde productie van traanvocht. Dit kan leiden tot een aantal klachten, die het dagelijks leven sterk kunnen beïnvloeden.

Komt u dit bekend voor?

• Gevoel van vreemd voorwerp in het oog
  • Tranende ogen
  • Jeuk
  • Brandende ogen
  • Vermoeide ogen
  • Rode ogen
  • Wazig zicht
  • Lichtgevoeligheid

oorzaken

image00010 X - Sicca syndroom - Symptomen en oorzaken - Augenärzte Gerl & Kollegen

In onze kliniek bieden wij u een uitgebreide diagnostiek en individuele behandelingen voor droge ogen aan. Ons team maakt daarbij gebruik van modernste technologieën en innovatieve behandelmethoden om u snel en effectief te helpen.

Tijdens het eerste gesprek zullen we uw symptomen bespreken en een uitgebreid onderzoek uitvoeren. Op basis van de onderzoeksresultaten stellen wij daarna in samenspraak met uw een individueel behandelplan op, die het beste past bij uw persoonlijke situatie.

Ons doel is om u weer meer levenskwaliteit te bieden en uw ogen te beschermen. Aarzel niet om contact met ons op te nemen als u last heeft van droge ogen. We kijken ernaar uit om u te helpen.

Oorzaken van droge ogen

• Verandering in de samenstelling van de traanfilm
  • Verminderde of onvolledige knippering van de oogleden
  • Leeftijdsgebonden verandering
  • Langdurig werken met een beeldscherm
  • Langdurig verblijf in geklimatiseerde ruimtes
  • Allergieën
  • Het dragen van contactlenzen
  • Verstopping of pathologische verandering van de meibomklieren
  • Medicijngebruik
  • Hormonale veranderingen
Glaukom - Symptome

Traanfilm

De traanfilm is een dunne laag traanvocht die het oppervlak van de ogen bedekt en ze vochtig en soepel houdt. De traanfilm bestaat uit drie lagen: de lipidenlaag, de waterige laag en de mucinelaag.

De lipidenlaag vormt de buitenste laag van de traanfilm en helpt de verdamping van traanvocht te verminderen. De waterige en middelste laag bevatten voedingsstoffen, zuurstof en afweerstoffen tegen infecties. De mucinelaag vormt de binnenste laag en zorgt ervoor dat het traanvocht gelijkmatig over het oogoppervlak wordt verdeeld.

Om te voorkomen dat ons oog uitdroogt, is een intacte traanfilm nodig. Bij elke knippering bevochtigt de traanfilm het oppervlak (hoornvlies en bindvlies) van het oog. Het voorziet het hoornvlies van belangrijke voedingsstoffen en zuurstof.

De traanfilm heeft verschillende belangrijke functies, waaronder:

• Vochtig houden van het oogoppervlak
  • Bescherming tegen infecties
  • Verwijdering van vuil en andere deeltjes van het oogoppervlak
  • Ondersteuning bij de optische afbeelding van licht op het netvlies van het oog

Een tekort of storing in de traanfilm kan verschillende oogproblemen veroorzaken, zoals droge ogen (sicca syndroom) of oogirritaties. Regelmatig onderzoek kan helpen bij het vroegtijdig herkennen en behandelen van traanfilmproblemen.

Therapie en behandeling

Op de volgende pagina vindt u informatie over onze behandel- en therapiemogelijkheden.

Meer lezen

Diabetische Netzhautveraenderungen - Sicca syndroom - Symptomen en oorzaken - Augenärzte Gerl & Kollegen

Diabetes en het oog

Diabetes en het oog, diabetische retinopathie (netvliesaandoening) is vooral een aandoening van de kleine bloedvaten (capillairen) van het netvlies. De