Eversio puncti lacrimalis
(naar buiten gedraaide traanpuntjes)

Bij dit verschijnsel is het traanpuntje naar buiten gedraaid, terwijl dit normaal naar binnen wijst en tegen de oogappel aanligt, om de traanvloeistof in de neus te kunnen laten vloeien.

Omdat er door de veranderde anatomie geen goede afvoer van traanvloeistof plaatsvindt, traant het oog. Door het voortdurend afdeppen en afvegen van de tranen kunnen huidirritatie en jeuk ontstaan met als gevolg na verloop van tijd gezwollen oogleden.

De oogarts stelt de diagnose m.b.v. een microscoop, de spleetlamp. Om een afsluiting binnenin het traanwegsysteem uit te sluiten, wat eveneens de oorzaak van tranende ogen kan zijn, wordt vaak eerst een traanwegspoeling uitgevoerd.

Operatie

De ingreep heeft als doel om de traanpuntjes weer naar binnen te laten wijzen, zodat de anatomie voor een optimale functie wordt hersteld. De operatie wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd, waarbij de verdoving in het ooglid wordt gespoten. Na enkele seconden voelt de patiënt geen pijn meer. Aan de binnenzijde van het onderooglid wordt een snede gemaakt, die bij genezing door littekenvorming het weefsel samentrekt, waardoor het traanpuntje naar binnen draait. De vrijwel pijnloze genezing duurt ca. een week.