Ptosis onderooglid

27. jul 2022

Ptosis onderooglid

In de meeste gevallen is een ouderdomsafhankelijke verslapping door verminderde functie van de onderste lidbandjes de oorzaak. Het afhangende ooglid verhindert een rechtstreekse traanafvoer naar het traanpuntje aan de kant van de neus. Bovendien is door de ontbrekende steun voor de spiercontractie de pompwerking (in het gebied van het traanpuntje) verminderd. Een ptosis van het onderooglid gaat niet zelden gepaard met een ectropion of kan na verloop van tijd tot een ectropion leiden.

© Augenärzte Gerl & Kollegen

Door een verstoorde traanafvoer worden tranen niet meer effectief naar het traanpuntje gevoerd, waardoor het oog gaat tranen. Bovendien leidt een grotere oogspleet tot een vergroot oogoppervlak, met verhoogde verdamping van de traanvloeistof tot gevolg.
Het permanente tranen en de irritatie die het afvegen van de tranen veroorzaakt, kunnen huidirritaties veroorzaken. Dit heeft weer jeuk en een verhoogde kans op infectie tot gevolg.

De ooglidrand ligt normaal gesproken bij het rechtuit kijken onder tegen de rand van het hoornvlies aan, ter hoogte van het zichtbare regenboogvlies (iris). Als het ooglidbandje niet meer stevig genoeg is, dan hangt het ooglid zichtbaar onder de onderrand van het hoornvlies. Tussen de iris en de ooglidrand zijn, afhankelijk van de mate van de verslapping, enkele millimeters bindvlies te zien.

© Augenärzte Gerl & Kollegen

Operatie

Het doel van de operatie is om het buitenste lidbandje weer te fixeren, waardoor de traanafvoer en de pompwerking worden hersteld. Hiervoor wordt in de zijkant van het ooglid een sneetje gemaakt. Het onderooglid wordt aansluitend onder lichte spanning aan de huid van het bot of aan het stompje van het ooglidbandje bevestigd. De anatomische verhoudingen worden hersteld en de wond wordt dichtgemaakt. De operatie wordt onder plaatselijke verdoving uitgevoerd en de duur van de operatie bedraagt ca. 20 minuten.

Meer lezen

Traenenwege - Ptosis onderooglid - Augenärzte Gerl & Kollegen

Traanwegen

Indien er bij een zuigeling de eerste 3 dagen na de geboorte een etterige bindvliesontsteking (eenzijdig of beide zijden) ontstaat en als het tranen na