Trichiasis

27. jul 2022

Trichiasis (wimpers tegen het oog)

Bij trichiasis is er sprake van abnormale wimpergroei. Normaal groeien wimpers naar buiten, maar bij trichiasis groeien de wimpers naar binnen in de richting van de oogappel. Trichiasis komt zowel in het bovenooglid als in het onderooglid voor. Vaak betreft het slechts een wimper, maar het komt ook voor dat een hele wimperrij verkeerd groeit.

© Augenärzte Gerl & Kollegen

De in de richting van de oogappel groeiende wimpers veroorzaken op het oppervlak van het bindvlies en het hoornvlies irritatie, pijn, tranende ogen en lichtgevoeligheid. Blijft dit aanhouden, dan kunnen zich door het lichaamseigen genezingsproces van het hoornvlies ondoorzichtige littekens vormen, die op den duur het gezichtsvermogen aantasten. Omdat de beschermende werking van het dekweefsel is afgenomen, kunnen er door binnendringende bacteriën sneller infecties aan het bindvlies en hoornvlies ontstaan.

De oogarts bekijkt m.b.v. de spleetlamp het oog en waardoor de diagnose kan worden gesteld.

Meer lezen

Traenenwege - Trichiasis (wimpers tegen het oog) - Augenärzte Gerl & Kollegen

Traanwegen

Indien er bij een zuigeling de eerste 3 dagen na de geboorte een etterige bindvliesontsteking (eenzijdig of beide zijden) ontstaat en als het tranen na