Hordeolum (gerstekorrel)

Een gerstekorrel is een ontstoken hagelkorrel. Ook hier is een ophoping van secreet uit de meibomkliertjes de oorzaak van de zwelling op het ooglid. Bij een gerstekorrel echter zijn ziektekiemen, meestal bacteriën van de eigen huidflora, in een verstopte klier terecht gekomen en veroorzaken daar een in de regel pijnlijke ontsteking.

Patiënten komen met een, bij aanraking (druk), gevoelige zwelling bij de oogarts. Vaak is het hele ooglid gezwollen, maar alleen op een aanwijsbare plek gevoelig voor aanraking (druk). Het zien wordt hierbij niet negatief beïnvloed.

De oogarts kan m.b.v. de spleetlamp en door met een vinger te voelen de diagnose stellen. Het beeld dat de patiënt schetst, dat de klachten een aantal dagen geleden zijn begonnen, onderbouwt de diagnose.

Therapie

Bij een acuut optredende gerstekorrel wordt eerst een conservatieve behandeling met antibiotische oogdruppels en oogzalven toegepast. Pas bij een beduidend rustiger toestand, bijv. als de gerstekorrel is veranderd in een hagelkorrel, kan een chirurgische ingreep volgen. Vaak is dat na een succesvolle therapie medisch niet meer noodzakelijk. De genezing van de ontsteking kan soms meerdere weken in beslag nemen.

Het coronavirus
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

MEER INFORMATIE