Vetweefsel prolaps

Een vetweefsel prolaps in de oogholte ontstaat als het weefsel, dat de oogholte van de buitenste oogliddelen scheidt, instabiel is geworden. De oorzaak is meestal ouderdomsafhankelijk of erfelijk van aard, maar kan ook door slechte levensgewoontes zoals roken negatief worden beïnvloed. Het vetweefsel vormt een verdikking onder de rand van de onderoogleden of boven de rand van de bovenoogleden. Hierdoor kan een aanzienlijke zwelling ontstaan.

Een orbitale vetweefsel prolaps geeft geen klachten, maar kan patiënten om cosmetische redenen storen. Hoe wordt de diagnose vetweefsel prolaps gesteld? Ook hier is de diagnose een zichtdiagnose. Onderzocht wordt of het hierbij om vochtophoping gaat, die 's morgens groter is dan 's middags, of om een vetweefsel prolaps, die de hele dag dezelfde omvang heeft. Niet zelden is er ook sprake van een dermatochalasis.

Operatie

Tijdens de operatie wordt de huid geopend en de spier die het oog sluit wordt gesplitst, om zo bij het septum te kunnen komen, dat de oogholte van de buitenste oogliddelen scheidt. In het septum wordt een opening gemaakt. De gewenste hoeveelheid vetweefsel wordt op de betreffende plaatsen weggenomen, waarna de anatomische functie wordt hersteld en de wond gesloten.

Het coronavirus
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

MEER INFORMATIE