Dermatochalasis

Dermatochalasis is de medische term voor de door veroudering ontstane overtollige huid aan het boven- of onderooglid. Aan het bovenooglid spreekt men van een overhangend ooglid, aan het onderooglid van een uitgezakt ooglid.

Een beetje overtollige huid is voor patiënten in medisch of cosmetisch opzicht doorgaans geen probleem. Neemt de hoeveelheid overtollige huid toe, dan kan deze bij het bovenooglid de wimpers raken. Dit gewicht moet door de ooglidheffer voortdurend mee omhoog worden getild, wat bij veel patiënten 's avonds een vermoeid gevoel geeft. Pas in een later stadium beperkt de overtollige huid ook het gezichtsveld, met name de buitenzijde, waardoor men het gevoel heeft met oogkleppen op te lopen.

Diagnose

De diagnose bestaat uit een zichtdiagnose. Bij het oogonderzoek wordt eerst globaal de mate van de overtollige huid ingeschat. Als ook het gezichtsveld wordt beperkt, dan zal de oogarts een gezichtsveldonderzoek willen uitvoeren. Alhoewel een dermatochalasis niet moeilijk te herkennen is, dient de oogarts over veel ervaring te beschikken om de verschillende onderlinge combinaties die kunnen voorkomen: dermatochalasis, ptosis, wenkbrauwptosis en orbitale vetweefselprolaps, te herkennen en om een event. combinatie in een operatie te verhelpen. Zou slechts een probleem worden aangepakt (bijv. alleen de dermatochalasis), dan blijven de andere klachten bestaan.

Operatie

Meestal betreft het een cosmetische operatie en bij uitzondering is er sprake van een medische indicatie. Het gebied met de overtollige huid wordt voor de operatie gemarkeerd. Tijdens de operatie wordt het teveel aan huid volgens plan verwijderd, waarna de wond wordt gehecht.

Het coronavirus
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

MEER INFORMATIE