Pentacam®

27. jul 2022

Pentacam®-onderzoek (staar, laser- en lenzenchirurgie, hoornvliesaandoeningen)

Driedimensionale meting van het voorste oogsegment m.b.v. de Scheimpflug-methode

De Pentacam® meet met een automatisch roterende camera het voorste oogsegment. Deze meting duurt slechts twee seconden en bereikt door talrijke opnames alle verschillende lagen van het oog. Het oog wordt niet aangeraakt. Verschillende analysemodules (bijv. topografie, pachymetrie, densitometrie) zorgen voor een gedifferentieerde uitslag van alle gegevens.

Behalve een dieptemeting van de voorste oogkamer en een meting van de dikte en de welving van het hoornvlies, kunnen ook de dikte en de lichtdoorlaatbaarheid van de ooglens worden beoordeeld. Met een cataract-analyse kan de mate van lensvertroebeling worden vastgesteld en gedocumenteerd. Zo kunnen vervolgmetingen het verloop van de aandoening vaststellen. Bij pachymetrie wordt de dikte van het hoornvlies gemeten: een belangrijk onderzoek voor een juiste beoordeling van aansluitende metingen van de oogdruk.

Een hoornvliestopografie van de voor- en de achterzijde is belangrijk voor bijv. het aanmeten van contactlenzen, het berekenen van kunstlenzen of het diagnosticeren van onduidelijke vormen van storingen bij het zien, zoals bijv. bij een keratoconus.

Meer lezen

Optomap

M.b.v. de Optomap methode kan het netvlies, zonder het wijdstellen van de pupil, op afwijkingen worden gecontroleerd.

Spaltlampenfotographie - Haag Streit

Spleetlamp fotografie

Bij elke oogaandoening is het belangrijk om de diagnose en het verloop te documenteren. Omdat veel aandoeningen een sluipend karakter hebben, worden deze met behulp

itrace-device

Aberrometrie

Aberrometrie wordt toegepast bij staar (cataract), hoornvliesaandoeningen en laser- en lenzenchirurgie. Met een aberrometer kunnen verschillende afwijkingen m.b.t. het gezichtsvermogen worden onderzocht en vastgesteld.