Vaatafsluitingen
- Behandeling -

Meer behandelingen

Een vaatafsluiting van de kleine bloedvaten, die voor de bloedvoorziening van het netvlies en de oogzenuw verantwoordelijk zijn, kan een acute bedreiging voor het gezichtsvermogen zijn.

Vaatafsluitingen centrale bloedvaten kunnen
ernstige gevolgen hebben

Omdat de getroffen plaatsen op het netvlies afhankelijk zijn van deze bloedvaatjes en er voor de verzorging geen alternatief is, is het niet altijd mogelijk om achteruitgang van het gezichtsvermogen te voorkomen, ook niet als er direct wordt behandeld. De gevolgen van een vaatafsluiting hangen af van welk bloedvat er wordt getroffen en van de plek waar dit gebeurt. Daardoor veroorzaken vaatafsluitingen in de centrale bloedvaten, die voor het hoofdtransport van het bloed verantwoordelijk zijn, grotere schade dan vaatafsluitingen in kleinere, niet centraal gelegen bloedvaten.

Bij symptomen direct naar de oogarts

Een typische indicatie voor een vaatafsluiting is een pijnloze, eenzijdige, vaak plotseling optredende verslechtering van het zien. Daarbij kan zowel het gehele gezichtsveld donker of zwart zijn (centrale bloedvaten), of slechts enkele delen getroffen zijn. Omdat de zintuigcellen van het netvlies al enkele uren na het uitblijven van de bloedtoevoer afsterven dient men, als deze symptomen zich voordoen, direct contact op te nemen met een oogarts of de spoedeisende hulp.

Geachte patiënt(e),

onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hanteren wij de 3 G-maatregel:

G voor Gevaccineerd
G voor Getest
G voor Genezen

Neem daarnaast volgende basisregels in acht:

Afstand:                 Hou 1,5 m afstand.
Hygiëne:                Ga uw handen desinfecteren.
Mondkapjesplicht: Draag een FFP-2- of medisch mondkapje.