Vaatafsluitingen
- Behandeling -

Een vaatafsluiting van de kleine bloedvaten, die voor de bloedvoorziening van het netvlies en de oogzenuw verantwoordelijk zijn, kan een acute bedreiging voor het gezichtsvermogen zijn.

Vaatafsluitingen centrale bloedvaten kunnen
ernstige gevolgen hebben

Omdat de getroffen plaatsen op het netvlies afhankelijk zijn van deze bloedvaatjes en er voor de verzorging geen alternatief is, is het niet altijd mogelijk om achteruitgang van het gezichtsvermogen te voorkomen, ook niet als er direct wordt behandeld. De gevolgen van een vaatafsluiting hangen af van welk bloedvat er wordt getroffen en van de plek waar dit gebeurt. Daardoor veroorzaken vaatafsluitingen in de centrale bloedvaten, die voor het hoofdtransport van het bloed verantwoordelijk zijn, grotere schade dan vaatafsluitingen in kleinere, niet centraal gelegen bloedvaten.

Bij symptomen direct naar de oogarts

Een typische indicatie voor een vaatafsluiting is een pijnloze, eenzijdige, vaak plotseling optredende verslechtering van het zien. Daarbij kan zowel het gehele gezichtsveld donker of zwart zijn (centrale bloedvaten), of slechts enkele delen getroffen zijn. Omdat de zintuigcellen van het netvlies al enkele uren na het uitblijven van de bloedtoevoer afsterven dient men, als deze symptomen zich voordoen, direct contact op te nemen met een oogarts of de spoedeisende hulp.

Meer behandelingen

Het coronavirus
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

MEER INFORMATIE