Neovasculair glaucoom

Als de periferie van het netvlies onvoldoende wordt doorbloed dan stimuleren bepaalde stoffen in het lichaam de groei van nieuwe, helaas inferieure bloedvaatjes in de in het begin nog zichtbare oogkamerhoek. Vanuit lichaamsperspectief gezien lijkt dit zinvol, omdat de cellen in ons lichaam zuurstof uit de bloedcellen betrekken. De nieuwe bloedvaatjes zijn echter van mindere kwaliteit en groeien op plaatsen waar zij schade veroorzaken. Als dit fenomeen niet wordt behandeld, dan leidt de nieuwvaatvorming tot littekenvorming en een afsluiting van de kamerhoek met als gevolg stijging van de oogdruk.

Risikofactoren

• Diabetische retinopathie (Link)
  • Retinale vaatafsluiting (bloedvatafsluiting en, zelden voorkomend, een arterieafsluiting)
  • Retinopathie door vroeggeboorte
  • Uveïtis
  • Carotis stenose

Afhankelijk van de oogdruksituatie is het zien nog helder, of door een hoornvliesvertroebeling bij hoge drukwaarden vertroebeld. Er kan pijn ontstaan, meestal bij hoge drukwaarden. Vaak is er aan de stijging van de oogdruk al iets voorafgegaan waardoor het zien is verslechterd, zoals bijv. een trombose in de netvliesvaten, waardoor bij de patiënt de verslechtering van het zien niet in verband wordt gebracht met een verhoogde oogdruk.

Met behulp van een gonioscoop kunnen de bloedvaatjes in de kamerhoek zichtbaar worden gemaakt. De oogdruk is vaak sterk verhoogd. Vaak is er ook vochtophoping in het hoornvlies te zien (oedeem).

Therapie

Het doel is om de zuurstofvoorziening in de periferie van het netvlies positief te beïnvloeden. Omdat de afgesloten vaten niet meer voor doorbloeding kunnen worden geopend, is de therapie er op afgesteld om de cellen te reduceren, die het lichaam aansturen om nieuwe bloedvaatjes te vormen. Met andere woorden, er wordt met opzet weefsel vernietigd om nieuwvaatvorming te stoppen. Dit kan worden bereikt met een koudebehandeling (cyclocryocoagulatie) (Link) of met een laserbehandeling (netvlies lasercoagulatie) (Link). Ook is het mogelijk om medikamenten direct in het oog te injecteren (IVOM), die de stoffen neutraliseren die aanzetten tot nieuwvaatvorming. Vaak zijn meerdere behandelingen of een combinatie van behandelingen noodzakelijk.

Het coronavirus
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

MEER INFORMATIE