Het coronavirus  
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Geachte patiënt(e),

onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus.

Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen. De verplichte quarantaine periode na een COVID 19-infectie of na contact met een besmette persoon is 14 dagen. Houdt u hier rekening mee bij het maken van uw afspraak. Onze maatregelen worden conform de actuele situatie en regelgevingen aangepast. Om deze reden kunnen de door ons daadwerkelijk toegepaste maatregelen afwijken van het op onze website omschreven coronabeleid.

Veelgestelde vragen: 

Mag ik naar Duitsland reizen en hoe zit het met thuisquarantaine in Nederland bij terugkomst?

Voor informatie betreffende het grensverkeer Nederland-Duitsland en de “kleine grensregeling” in o.a. de deelstaat Nordrhein-Westfalen verwijzen wij naar de verantwoordelijke autoriteiten. Let op: Informeer goed over eventuele quarantaine verplichtingen bij terugkomst in Nederland!

Ik heb een afspraak bij Augenklinik Ahaus. Gaat die wel door?

Voor iederëën geldt: Heeft uw klachten, blijf thuis!
Heeft u geen contact gehad met een besmet persoon en heeft u geen symptomen, die wijzen op het coronavirus, kan uw afspraak gewoon doorgaan. Neem bij twijfel telefonisch of per mail contact met ons op.
Kom niet eerder dan 5 minuten voor uw afspraak.

Ik moet een oogoperatie ondergaan. Gaat de operatie door?

Om uw operatie door te kunnen laten gaan, gelden in principe dezelfde regels als voor het doorgaan van afspraken op onze poli.

Ik heb acute oogklachten, maar tegelijkertijd heb ik ook symptomen van griep/verkoudheid. Wat moet ik doen?

Neemt u eerst telefonisch contact met ons op. Wij zullen dan samen met u bespreken, hoe wij het onderzoek zullen uitvoeren.

Wanneer is het raadzaam, mijn afspraak te verzetten?

Heeft  u contact gehad met een besmet persoon of heeft u symptomen, die wijzen op het coronavirus, neem dan telefonisch contact op met uw huisarts en kom niet naar de kliniek!

Waar kan ik terecht voor vragen over het coronavirus?

Meer informatie over het coronavirus kunt u vinden op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM). U kunt ook bellen met het RIVM via: 0800-1351 (van 8.00 tot 20.00 uur). 

In geval van verdenking op besmetting kunt u ook contact opnemen met uw huisarts.

Hoe kan ik verspreiding van het coronavirus voorkomen?

• geen handen schudden

• hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog

• was uw handen regelmatig met water en zeep of desinfectie middelen

• gebruik papieren zakdoekjes

• raak uw mond, neus en gezicht zo min mogelijk aan

 

 

Maatregelen


Wat doen wij om een verspreiding te voorkomen?

Videoconsulten

Voor een digitaal consult dient u een afspraak te maken. Dit kan telefonisch via ons Nederlandse patiëntentelefoon: 085-88 82 288. Heeft u vragen hierover of wenst u aanvullende informatie, staan wij u graag te woord. Lees hier, hoe het videoconsult werkt:

Handleiding videoconsult

 

Filteren van patiënten

De uitkomst van onderstaande vragen is leidend voor de opname van patiënten in onze kliniek- en praktijkruimtes:

  • Heeft u contact gehad met een coronavirus COVID-19 besmette persoon?
  • Heeft u symptomen, die wijzen op een virusinfectie (bv. verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, keelpijn of hoesten)?

Zowel bij het telefonische patiëntencontact als ook bij de ontvangstbalie in de kliniek worden onze patiënten hierover bevraagd. Wordt één van deze vragen met „ja“ beantwoord en gaat het niet om een acuut oogprobleem, dan verzoeken wij de patiënt ter bescherming van eenieder vriendelijk, de afspraak te verplaatsen en eerst de bestaande klachten betreffende een mogelijke virusinfectie te laten onderzoeken.

Mocht de patiënt wel een acuut oogprobleem hebben, dan wordt men wel opgenomen en behandeld. Dit gebeurt geisoleerd van alle andere patiënten en onder inachtneming van aanvullende maatregelen volgens ons hygiënebeleid. Wij houden hierbij rekening met de adviezen van het Robert-Koch-Institut (RKI).

Aantal personen in de kliniek verminderen 

Om het aantal personen binnen te kliniek zo laag mogelijk te houden, vragen wij aan onze patienten niet eerder dan 5 minuten voor de afspraak binnen te komen. Begeleiders moeten helaas buiten op hun familieleden wachten.

 

 

 

Mondkapjes voor iedereen

Ter bescherming van iedereen draagt zowel ons personeel als ook onze patiënten een mondkapje. Wij vragen u dan ook vriendelijk, alleen met uw eigen mondkapje binnen te komen.

Screening op koorts

Koorts is een van de vaak voorkomenden symptomen van COVID-19. I.v.m. de actuele situatie en het hoge aantal besmettingen in Europa hebben wij onze maatregelen aangescherpt en nemen wij bij alle patiënten en ons personeel bij de ingang preventief de temperatuur op.

Hygiene – Desinfectie 

Uit voorzorg worden alle personen die onze kliniek binnenkomen en verlaten, gevraagd om hun handen te ontsmetten. Dit vragen wij face to face, via onze informatieborden en via de presentatieschermen in onze wachtkamers.

Naast het dagelijkse standaard reinigingsproces ontsmetten wij op dit moment aanvullend om de 20 minuten per dag o.a. deurknoppen, armleuningen en balies.

Artsen en personeel schudden geen handen meer.

Meer afstand in de wachtkamer en regelmatig ventileren

Wij hebben onze zitplaatsen in de wachtkamer ruimer opgezet, om voor een grotere veiligheidsafstand tussen de patiënten te zorgen. Afhankelijk van de grootte van de wachtruimtes zijn aanvullend scheidingswanden tussen de stoelen geplaatst.

Wij luchten om de 20 minuten alle ruimtes, om voor een goede ventilatie te zorgen.

Leesmateriaal en kinderspeelgoed

Om contactmomenten te voorkomen, zien wij van leesmateriaal en kinderspeelgoed binnen onze ruimtes af.

Snackservice in de rustruimte voorlopig stopgezet

Om contactmomenten zo veel mogelijk te beperken, hebben wij onze drank- en snackservice in de rustruimte voorlopig stopgezet. Uiteraard worden onze patiënten in de rustfase na een operatieve behandeling doorgaand verzorgd door ons personeel.

Corona sneltests voor ons personeel met patiëntencontact

Wij testen alle medewerker met patiëntencontact één keer peer week op corona. Dit doen wij voor de veiligheid van onze patiënten en ons personeel. Voor de test gebruiken wij een antigenen sneltest.

Maatregelen voor zorg met overnachting

Alle patiënten, die in onze kliniek (gaan) overnachten, verblijven in een éénpersoonskamer. Maaltijden worden afwisselend en onder inachtneming van voldoende afstand aangeboden, zodat zekerheid voor de patiënten gewaarborgd is. Uiteraard worden na alle maaltijden (dus na iedere patiënt) alle oppervlakken met frequent contact gedesïnfecteerd.

Het bewustzijn van ons personeel bevorderen


Al onze medewerkers zijn op de hoogte van de actuele status en volgen ons beleid m.b.t. boven nader omschreven voorzorgsmaatregelen. Grote evenementen zijn te vermijden. Uiteraard zijn ook voor ons personeel de criteria van het vragenprocedere van toepassing.

Updates

Onze hygiëne specialisten volgen de situatie nauwlettend en passen het procedere volgens de adviezen van het RKI zonodig aan.

omhoog

Om onze website zo optimaal mogelijk aan u te kunnen presenteren en continue te kunnen verbeteren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan met het gebruik van onze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info vindt u in onze privacyverklaring.

Het coronavirus
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

Onze maatregelen worden conform de actuele situatie en regelgevingen aangepast. Om deze reden kunnen de door ons daadwerkelijk toegepaste maatregelen afwijken van het op onze website omschreven coronabeleid.

MEER INFORMATIE