Het coronavirus  
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Videoconsulten

Voor een digitaal consult dient u een afspraak te maken. Dit kan telefonisch via ons Nederlandse patiëntentelefoon: 085-88 82 288. Heeft u vragen hierover of wenst u aanvullende informatie, staan wij u graag te woord. Lees hier, hoe het videoconsult werkt:

Handleiding videoconsult

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

Veelgestelde vragen: 

Ik heb een afspraak bij Augenklinik Ahaus. Gaat die wel door?

Heeft u geen contact gehad met een besmet persoon en heeft u geen symptomen, die wijzen op het coronavirus, kan uw afspraak gewoon doorgaan. Neem bij twijfel telefonisch contact met ons op (085-88 82 288). 

Ik moet een oogoperatie ondergaan. Gaat de operatie door?

Om uw operatie door te kunnen laten gaan, gelden in principe dezelfde regels als voor het doorgaan van afspraken op onze poli.

Ik heb acute oogklachten, maar tegelijkertijd heb ik ook symptomen van griep/verkoudheid. Wat moet ik doen?

Neemt u eerst telefonisch contact met ons op. Wij zullen dan samen met u bespreken, hoe wij het onderzoek zullen uitvoeren.

Wanneer is het raadzaam, mijn afspraak te verzetten?

Heeft  u contact gehad met een besmet persoon of heeft u symptomen, die wijzen op het coronavirus, neem dan telefonisch contact op met uw huisarts en kom niet naar de kliniek!

Waar kan ik terecht voor vragen over het coronavirus?

Meer informatie over het coronavirus kunt u vinden op de website van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid (RIVM). U kunt ook bellen met het RIVM via: 0800-1351 (van 8.00 tot 20.00 uur). 

In geval van verdenking op besmetting kunt u ook contact opnemen met uw huisarts.

Hoe kan ik verspreiding van het coronavirus voorkomen?

• geen handen schudden

• hoest en nies in de binnenkant van uw elleboog

• was uw handen regelmatig met water en zeep of desinfectie middelen

• gebruik papieren zakdoekjes

• raak uw mond, neus en gezicht zo min mogelijk aan

 

 

Maatregelen

Wat doen wij om een verspreiding te voorkomen?

 

Filteren van patiënten

De uitkomst van onderstaande vragen is leidend voor de opname van patiënten in onze kliniek- en praktijkruimtes:

  • Heeft u contact gehad met een coronavirus COVID-19 besmette persoon?
  • Heeft u symptomen, die wijzen op een virusinfectie (bv. verkoudheidsklachten zoals neusverkoudheid, keelpijn of hoesten)?

Zowel bij het telefonische patiëntencontact als ook bij de ontvangstbalie in de kliniek worden onze patiënten hierover bevraagd. Wordt één van deze vragen met „ja“ beantwoord en gaat het niet om een acuut oogprobleem, dan verzoeken wij de patiënt ter bescherming van eenieder vriendelijk, de afspraak te verplaatsen en eerst de bestaande klachten betreffende een mogelijke virusinfectie te laten onderzoeken.

Mocht de patiënt wel een acuut oogprobleem hebben, dan wordt men wel opgenomen en behandeld. Dit gebeurt geisoleerd van alle andere patiënten en onder inachtneming van aanvullende maatregelen volgens ons hygiënebeleid. Wij houden hierbij rekening met de adviezen van het Robert-Koch-Institut (RKI).

Aantal personen in de kliniek verminderen 

Om het aantal personen binnen te kliniek zo laag mogelijk te houden, vragen wij aan de begeleiders om buiten te wachten op hun familieleden.

Mondkapjes voor iedereen

Ter bescherming van iedereen draagt zowel ons personeel als ook onze patiënten een mondkapje. Wij vragen u dan ook vriendelijk, alleen met uw eigen mondkapje binnen te komen.

Hygiene – Desinfectie 

Uit voorzorg worden alle personen die onze kliniek binnenkomen en verlaten, gevraagd om hun handen te ontsmetten. Dit vragen wij face to face, via onze informatieborden en via de presentatieschermen in onze wachtkamers.

Naast het dagelijkse standaard reinigingsproces ontsmetten wij aanvullend meerdere keren per dag o.a. deurknoppen, armleuningen en balies.

Artsen en personeel schudden geen handen meer.

Meer afstand in de wachtkamer

Wij hebben onze zitplaatsen in de wachtkamer ruimer opgezet, om voor een grotere veiligheidsafstand tussen de patiënten te zorgen.

Leesmateriaal en kinderspeelgoed

Om contactmomenten te voorkomen, zien wij van leesmateriaal en kinderspeelgoed binnen onze ruimtes af.

Snackservice in de rustruimte voorlopig stopgezet

Om contactmomenten zo veel mogelijk te beperken, hebben wij onze drank- en snackservice in de rustruimte voorlopig stopgezet. Uiteraard worden onze patiënten in de rustfase na een operatieve behandeling doorgaand verzorgd door ons personeel.

Annulering infoavonden 

Alle infoavonden t/m eind mei zijn afgelast.

Maatregelen voor zorg met overnachting

Alle patiënten, die in onze kliniek (gaan) overnachten, verblijven in een éénpersoonskamer. Maaltijden worden afwisselend en onder inachtneming van voldoende afstand aangeboden, zodat zekerheid voor de patiënten gewaarborgd is. Uiteraard worden na alle maaltijden (dus na iedere patiënt) alle oppervlakken met frequent contact gedesïnfecteerd.

Het bewustzijn van ons personeel bevorderen


Al onze medewerkers zijn op de hoogte van de actuele status en volgen ons beleid m.b.t. boven nader omschreven voorzorgsmaatregelen. Grote evenementen zijn te vermijden. Uiteraard zijn ook voor ons personeel de criteria van het vragenprocedere van toepassing.

Updates

Onze hygiëne specialisten volgen de situatie nauwlettend en passen het procedere volgens de adviezen van het RKI zonodig aan.

omhoog

Om onze website zo optimaal mogelijk aan u te kunnen presenteren en continue te kunnen verbeteren, gebruiken wij cookies. Door verder te gaan met het gebruik van onze website, gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies. Meer info vindt u in onze privacyverklaring.

Het coronavirus
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

MEER INFORMATIE