Epitheliaal plaveiselcarcinoom

Epitheliale plaveiselcarcinomen komen, m.b.t. kwaadaardige tumoren in het ooglidgebied, met ca. 5 – 10% ten opzichte van basaliomen beduidend minder vaak voor. Ze groeien agressiever dan basaliomen en kunnen al in een vroeg stadium metastasen vormen. Hoofdoorzaak is UV-licht. Personen met een lichte huid worden er vaker door getroffen.

In het begin merkt een patiënt er weinig van. Epitheliale plaveiselcarcinomen ontwikkelen zich in het begin vrij onopvallend als een vaste en brede plaquelaag op de huid. Ze kunnen geel/bruin of huidkleurig zijn. Na verloop van tijd groeien ze vanuit de huid naar buiten of naar binnen. De tumoren doen geen pijn en kunnen licht bloeden.

Diagnose

Zichtbaar verlies van wimpers in de ooglidrand of vervormingen van de huid kunnen een aanwijzing zijn voor een kwaadaardige tumor. De definitieve diagnostiek volgt na een operatie, waarbij het epitheliale plaveiselcarcinoom is weggenomen en dit weefsel door de patholoog microscopisch is onderzocht.

Operatie

Een dergelijke operatie moet worden uitgevoerd in een kliniek, waar men ervaring heeft met kwaadaardige tumoren en waar eventueel een bestralingsbehandeling kan volgen. Alleen zo kan een patiënt optimaal worden behandeld. Afhankelijk van de grootte van de weefselschade, die door een operatie kan ontstaan, kunnen cosmetische vervolgoperaties wenselijk zijn om de esthetiek te herstellen.

Het coronavirus
Hoe gaat Augenklinik Ahaus hiermee om?

Onze taak als zorgverlener is het om de zorg voor onze patiënten te waarborgen, zowel nu als in de toekomst. Om verspreiding van het coronavirus te voorkomen en de infectieketen te onderbreken, hebben wij extra maatregelen genomen. Wij nemen deze taak uitermate serieus en houden hierbij rekening met alle aanbevelingen van het Robert-Koch-Institut (RKI) op het gebied van uitgebreide hygiëne ter bescherming tegen het virus. Let op! In Duitsland is het dragen van een neus-mondkapje in openbare ruimtes verplicht. Kom daarom alleen met uw eigen mondmasker binnen.

MEER INFORMATIE