Netvliesaandoeningen
- Vormen en therapieën -

Tot netvliesaandoeningen behoren:

• LMD (leeftijdsgebonden maculadegeneratie)
  • Netvliesgaatjes/-loslatingen
  • Netvliesveranderingen bij diabetes mellitus
  • Retinitis pigmentosa
  • Retinopathia centralis serosa
  • Vitelliforme maculadystrofie
  • Vaatafsluitingen
  • Prematuren retinopathie

Alle belangrijke informatie over LMD vindt u onder Maculadegeneratie

Netvliesloslatingen ontstaan meestal doordat er zich onder het netvlies vochtophopingen vanuit de aderhuid vormen. Diabetes mellitus heeft tijdens het ziekteverloop een negatieve invloed op de kwaliteit van de vaatwanden in het oog. Bij retinitis pigmentosa sterven langzaam zintuigcellen van het netvlies af, waardoor functieverlies ontstaat. Retinitis centralis serosa, afgekort RCS, wordt vaak als een managerziekte gezien en naar vermeend door stress veroorzaakt. Bij vitelliforme maculadystrofie, ook wel morbus Best genoemd, ontstaat er een geel/bruine aanslag in het gebied van de macula, die sluipenderwijs voor vermindering van de visus zorgt.

Therapiemogelijkheden bij netvliesaandoeningen

Naast operatieve therapieën worden ook conventionele lasertherapieën en fotodynamische therapieën toegepast. Hierbij worden verschillende soorten lasers gebruikt, zoals bijv. een argon- en een diodelaser. Bij de behandeling van LMD, diabetische retinopathie en netvliesveranderingen na vaatafsluitingen, is het ook mogelijk om medicamenten direct in het glasvocht te injecteren (IVOM) om zo het gezichtsvermogen te stabiliseren.

Hoe is het zien, als het netvlies los laat?

Beweeg het schuifje met een ingedrukte linker muisknop naar rechts en bekijk het loslatende netvlies.
Links op de foto ziet u welke invloed de afwijking op het zien heeft.

Oogaandoeningen