Maculadegeneratie
- Vormen en Behandeling-

De macula is de plek op het netvlies waarmee het scherpst wordt gezien, omdat daar de grootste dichtheid aan gevoelscellen aanwezig is. Met het toenemen van de leeftijd zetten zich daar stofwisselingsresten af, die de functie van de macula kunnen aantasten. Bij een voortgeschreden aandoening worden de gevoelscellen niet optimaal verzorgd waardoor deze kunnen afsterven. Een vroegtijdige ontdekking in combinatie met een passende behandeling kan het gezichtsvermogen redden.

Droge en natte maculadegeneratie

Macula degeneratie is een aandoening van het centrale gedeelte van het netvlies, de macula (gele vlek), waardoor de gezichtsscherpte afneemt.

Droge maculadegeneratie

Met ca. 85% komt de droge vorm veruit het vaakst voor. Hierbij verdwijnen na verloop van jaren de lichtgevoelige cellen op het netvlies, waardoor er langzaamaan een verslechtering van het zien optreedt, terwijl de vaardigheid om op leesafstand te zien meestal blijft. Werkzame behandelingsmogelijkheden zijn tot nu toe nog niet bekend.

Natte maculadegeneratie

De natte vorm van maculadegeneratie komt aanzienlijk minder vaak voor, maar is veel ingrijpender. Hierbij groeien inferieure bloedvaten in het netvlies. De wanden van de bloedvaten lekken vloeistof en bloeddeeltjes. Hierdoor ontstaat vaak een verlittekening en een vernietiging van de gevoelige zenuwlaag van het netvlies. Door deze vorm kan er binnen een korte tijd een aanzienlijk verlies van het gezichtsvermogen optreden. LMD veroorzaakt geen pijn.

De ervaringen van de laatste jaren hebben geleerd, dat er in principe nog verbetering mogelijk is, mits er nog minimale basisfuncties in de bloedvaten aanwezig zijn.

De standaardtherapie is een behandeling met injecties (Avastin of Eylea), die kan bijdragen aan een verbetering van het zien. Ook wordt daarmee een vertraging van het verloop van de ziekte bewerkstelligd. Of er op lange termijn stabilisatie mogelijk is, is op dit moment nog niet bekend.

Hoe is het zien met maculadegeneratie?

Beweeg het schuifje met een ingedrukte linker muisknop naar rechts en bekijk zo de door de maculadegeneratie ontstane afwijking. Links op de foto ziet u welke invloed de afwijking op het zien heeft.

Oogaandoeningen